1. HABERLER

  2. EĞİTİM

  3. ÖZYÜREKTEN ÖNEMLİ TESPİTLER!
ÖZYÜREKTEN ÖNEMLİ TESPİTLER!

ÖZYÜREKTEN ÖNEMLİ TESPİTLER!

Okullarda kaliteli bir eğitimin yapılması için teknoloji iyi kullanılmalı

A+A-

Ülkemizde Corona virüs nedeniyle MEB Bakanı Ziya Selçuk Bilim Kurulu  toplantısı sonrası 2020-2021 Eğitim  Öğretim Yılının başlamasına ilişkin açıklamada ilk,orta,ve liseler 31 Ağustos 2020 uzaktan eğitimle açılacağını, 21 Eylül 2020 tarihinde yüz yüze eğitim ve öğretimin yapılacağından söz ettiler.  Biz de okulların açılmasıyla ilgili olarak kaliteli bir eğitimin yapılması, kaliteli programlarla, kaliteli öğretmenlerle özellikle teknolojiyi kullanmanın çok önem arz ettiğini dile getirdi.Okullarda kaliteli bir eğitimin yapılması için öğretmenlere derslerde teknolojiyi iyi kullanmalarını önerdi. Öğretmenlere bazı tavsiyelerde bulundu.

OKULLAR AÇILIRKEN  ÖĞRETMENLERİN DERSLERDE TEKNOLOJİYİ KULLANMALARI

Dünyada yaşayan tüm insanlar yaşamlarının her anında dilleriyle birlikte olurlar. Her ülke kendi ana diliyle konuşulan yazılan dili o ülkenin resmi dili olarak belirler. İnsanların başkalarıyla sağlıklı bir iletişime girebilmeleri için, dil becerilerini işe koştuklarını deneyim ve bilgi birikimlerini kendi dilleri sayesinde başkalarına aktardıklarını hepimiz çok  iyi biliriz.Ülkemiz okullarında (ilkokul, ortaokul,lise) okuyan bütün öğrencilerimiz kendi dünyalarında yaşayabilmeleri ve hayattan tad alabilmeleri, zamana ayak uydurabilmeleri için öğrenme, bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmek zorundalar. Okullarımızda (ilk,orta ve liselerimizde) okuyan tüm öğrencilerimizin, ana dillerini çok iyi kullanabilmeleri için ana ve babaların, öğretmenlerin, yazarlarımızın, çizerlerimizin, Milli Eğitim Bakanlığı yönetiminin, eğitim ve öğretimle ilgili genel müdürlüklerin, Talim ve Terbiye Dairesi Başkanlığı Kurulu’nun çok önemli görevlerinin olduğu da çok iyi bilinmelidir. Okullarımızda tüm öğrencilerin gerek ana dillerini iyi kullanabilmeleri, sağlıklı bir şekilde iletişimin gerçekleşebilmesi için bu okullarda görev yapan her kademedeki öğretmenlerimizin yapmaları ve yapacakları çok önemli görevleri vardır. Sağlıklı bir iletişimin gerçekleşebilmesi için ilkokullarda sınıf öğretmenlerinin, ortaokullarda Türkçe, liselerde edebiyat, dilbilgisi, kompozisyon dersleri öğretmenlerinin sınıflarındaki öğrencilerine neleri öğretecekleri, nasıl öğretecekleri, niçin öğretecekleri konularını çok iyi bilmeleri ve bunun bilincinde olmaları da gerekiyor.  Bu çalışmamızda bu konuları dile getirmeye çalıştık. Öğrenme kavramına, öğrenen açısından( öğrenciler) bakmayı amaçladık. Dört temel beceri üzerinde durduk. Bu becerilerde görülen aksaklıkları dile getirdik. Bu eksiklikler nasıl giderilir burada ilkokullarda sınıf, ortaokullarda Türkçe dilbilgisi, sözlü ve yazılı anlatım, liselerde edebiyat, dilbilgisi derslerinde dört temel beceri ve liselerde edebiyat ve dil bilgisi öğretiminde görülen bu aksaklıklar gidermek her öğretmenin,eğitim uzmanlarının, anne ve babaların görevleri arasındadır. İçinde bulunduğumuz yirmi birinci yüzyılda toplumların hedef ve ihtiyaçları gün geçtikçe değişmektedir. Bu hedef ve ihtiyaçlara göre okullarımıza (ilk,orta,liselerde)öğretmen ve öğrenci yetiştirmek çok önem arz eden bir konudur.

Özellikle orta okullarımızda Türkçe, liselerimizde dilbilgisi, yazılı ve sözlü anlatım,edebiyat öğretiminde özellikle teknolojinin bütün imkânlarından sınıf öğretmenleri, Türkçe ve edebiyat öğretmenlerimiz   yararlanmalılar.Toplumların ulusal bilince sahip olmaları ve diğer kültürlerle etkileşimlerini doğru ve verimli biçimde yaşama geçirmeleri, dünya ile bağlarını güçlendirmeleri kullanacakları teknolojilere ve öğretim araçlarına dayalı olduğu biz eğitimcilerin bilgileri dahilindedir. Son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler, sadece sanayide ya da üretim sektöründe değil, eğitim ve öğretim sürecinde yeni yalaşımların uygulanmasına sebep olmuştur. Özellikle, iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, öğrenme sürecinin ve yaklaşımlarının yeniden değerlendirilmesine sebep olmuştur. (İpek, 2001)Ülkemiz ilkokullarında sınıf, ortaokullarında Türkçe, liselerde edebiyat öğretmenleri kullandıkları görsel ve işitsel araçların kullanılmasıyla öğrenmenin kalıcı izli olmasını sağladığı eğitimcilerin gözlerden kaçmamaktadır. Bu amaçla gerek ilkokullarda sınıf öğretmenlerinin gerekse ortaokullarda Türkçe öğretmenlerinin ve liselerde de edebiyat ve dil ve anlatım dersleri öğretmenlerinin çeşitli öğretim materyallerinden yararlanmaları derslerde sınıf içinde çoklu ortam oluşturmaları gerektiğini burada vurguluyoruz.Ülkemiz ilkokullarında, ortaokullarında ve de liselerimizde çağdaş öğrenciler yetiştirme çabaları her sınıf öğretmeninin Türkçe, edebiyat öğretmenlerinin görevleri ve özlemi olmalıdır. Bilindiği gibi Milli Eğitim Bakanlığının, okullarda iyi yurttaş yetiştirmek temel görevleri ve sorumlulukları arasında gelir. Ülkemizde son yıllarda ilkokullarımızda, ortaokullarımızda ve de liselerimizde derslerde eğitim ve öğretimde günlük yaşamda teknoloji kullanımının yaygınlaşması sonucu, eğitim ve öğretimde öğretmenlerin derslerde teknoloji kullanımını bir gereklilik haline getirmiştir. Bilindiği gibi 21. Yüzyılda öğrencilerin, öğretmenlerin, ailelerin daha doğrusu tüm insanların teknoloji kullanımları ön plana çıkmaktadır. Bilgisayar/teknoloji destekli eğitim ve öğretimin önemi ve gerekliliği ön plana çıkmıştır. Yapılan araştırmalar neticesi ilk ve orta okullarımızda, liselerimizde derslerin eğitimi ve öğretiminde teknoloji kullanımıyla öğrenci başarılarının daha çok arttığı yapılan incelemeler sonunda gözlemlenmiştir.

Bu arada ilkokullarda sınıf, ortaokullarda Türkçe, liselerde edebiyat, dilbilgisi ve yazılı ve sözlü anlatım derslerini veren öğretmenlerimizin uygun pedagojik yaklaşımlarla konu ile teknolojiyi bütünleştirerek kullanmaları da önem arz eden konular arasındadır. Ülkemiz ilk ve ortaokullarında sınıf ve Türkçe edebiyat öğretmenlerinin,  derslerde teknolojiyi kullanmaları konusunda son yıllarda bir ilerlemenin görüldüğünün farkındayız. Ama bu yeterli değil. Okullarımıza eğitim ve öğretimde kullanılmak üzere giren bu teknolojinin ürün olarak girmesi biz eğitimcileri, ana babaları, velileri sevindirmiştir. Öte yandan bu teknolojiyi etkili bir şekilde ilkokullarda, ortaokullarda liselerimizde Türkçe ve edebiyat, ve diğer branşlarda görevli öğretmenlerin derslerde teknolojiyi kullanmada büyük  güçlükler çektikleri, dolayısıyla 21. Yüzyıl sınıf ve Türkçe ve edebiyat,  dersleri öğretmenlerinin teknolojiyi kullanma konusunda biraz da olsa yetersiz oldukları gözlemlenmiştir.      Gelişmiş ülkelerin okullarında öğretmenlerin derslerde teknoloji kullanımlarının okullarında öğrenme ve öğretme sürecinde kullanımlarının çok yararlı olduğu, her öğretmenin okullarında derslerde eğitim ve öğretimde teknolojiyi kullanmaları gerektiği konusu iyiden iyiye ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerimiz okullarda kullanılan yansıtımlar, akıllı tahtalar, dokunmatik plazma bilgisayarlar, eğitimde kullandıkları tabletler eğitim ve öğretimde konuların öğrenilmesinde  çok büyük yararları olduğu gerçeği de burada unutulmamalıdır. Öte yandan internetin de eğitime katkısı oldukça büyüktür. Yeter ki öğretmenler bu araçları doğru kullanabilsinler. İlkokullarda sınıf, ortaokullarda Türkçe , liselerde edebiyat öğretmenlerinin teknolojiyi kullanarak eğitim hizmetlerini öğrencilerine ulaştırmaları çok önemlidir. Her dereceli okullarda özellikle ilk ve ortaokullarda, liselerde derslerde eğitim ve öğretimde öğrencilerimizin öğrenme öğretme süreçlerinde teknolojiyi kullanmalarında daha iyi sonuçlar vereceği muhakkaktır. Okullarda bilişim teknolojisi araçlarıyla öğretmenler sorunları çözme, bilgiye ulaşma, bilginin işlenmesi sunumu becerilerini kazandırmak, teknolojileri derslerin eğitimi ve öğretiminde kullanabilmeleri sağlanmalıdır.

Ülkemiz ilkokullarında sınıf, orta okullarında Türkçe, liselerde  edebiyat  öğretmenleri derslerde kullandıkları görsel ve işitsel araçların kullanılmasıyla öğrenmenin kalıcı izli olmasını sağladığı biz eğitimcilerin bilgileri dâhilindedir. Bu amaçla gerek ilkokullarda sınıf öğretmenlerinin gerekse ortaokullarda Türkçe öğretmenlerinin, liselerde edebiyat öğretmenlerinin çeşitli öğretim materyallerinden yararlanmaları derslerde sınıf içinde çoklu ortam oluşturmaları gerektirmektedir. Ülkemizde okullarımızda çağdaş öğrenciler yetiştirme çabaları içinde bulunduğumuz bu günlerin özlemi değil, yıllar önce de bu özlem vardı. Okulların, öğretmenlerin yapıcı, yaratıcı ve de üretici insanlar daha doğrusu, iyi yurttaş yetiştirmek temel görevleri ve sorumlulukları arasında gelir. Ülkemizde ilk ve ortaokullarımızda derslerde eğitim ve öğretimde günlük yaşamda teknoloji kullanımının yaygınlaşması sonucu, eğitim ve öğretimde öğretmenlerin derslerde teknoloji kullanımını bir gereklilik haline getirmiştir. Bilindiği gibi 21. Yüzyılda öğrencilerin, öğretmenlerin, ailelerin daha doğrusu tüm insanların teknoloji kullanımları ön plana çıkmaktadır. Bilgisayar/teknoloji destekli eğitim ve öğretimin önemi ve gerekliliği ön plana çıkmıştır. Yapılan araştırmalar neticesi ilk ve orta okullarımızda, liselerimizde  derslerin eğitimi ve öğretiminde teknoloji kullanımıyla öğrenci başarılarının daha çok arttığı yaptığımız araştırmalar sonucu gözlemledik.  İlk ve ortaokul öğretmenlerinin uygun pedagojik yaklaşımlarla konu ile teknolojiyi bütünleştirerek kullanmaları da çok önem   arz etmekte olduğunu da burada dile getiriyoruz. Öte yandan bu teknolojiyi etkili bir şekilde ilk ve ortaokullarda bazı öğretmenlerin kullanmalarının istenilen düzeyde olmadığı da gözlemlenmiştir.. Teknoloji kullanımının okullarımızda öğrenme ve öğretme sürecinde kullanımının çok yararlı olduğu, her öğretmenin okullarımızda derslerde eğitim ve öğretimde teknolojiyi kullanmaları gerektiği konusu iyiden iyiye ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerimiz okullarda kullanılan projektörler, tepegözler akıllı tahtalar, dokunmatik plazma bilgisayarlar, eğitimde kullandıkları tabletler eğitim ve öğretimde konuların öğrenilmesinde çok büyük yararları olduğu da bir gerçektir. Öte yandan internetin de eğitime katkısı oldukça büyüktür. Yeter ki öğretmenlerimiz bu araçları kullanabilsinler. Teknolojiyi kullanarak eğitim ve öğretim  hizmetlerini öğrencilerine ulaştırabilsinler. Okullarımızda özellikle ilk ve ortaokullarda derslerde eğitim ve öğretimde öğrencilerimizin öğrenme öğretme süreçlerinde teknolojiyi kullanmalarında daha iyi sonuçlar vereceği muhakkaktır. Okullarımızda bilişim teknolojisi araçlarıyla öğretmenler sorunları çözme, bilgiye ulaşma, bilginin işlenmesi sunumu becerilerini kazandırmak, teknolojileri derslerin eğitimi ve öğretiminde kullanabilmelerini sağlanmalıdır. İlkokul sınıf ve ortaokul Türkçe, liselerde edebiyat öğretmenleri derslerde ders materyalini PowerPoint sunumu ile bilgisayar yansıtım kullanımı olarak %70 şini görüyoruz.

Yaptığımız bir araştırma hakkında kısa bir bilgi verirsek konunun daha iyi anlaşılacağı bir gerçektir.

Problem Cümlesi: İlkokullarda sınıf öğretmenleri, ortaokullarda Türkçe öğretmenlerinin, liselerde edebiyat öğretmenlerinin  derslerde teknolojiyi kullanma becerileri nasıldır?

Alt Problemler:

İlkokullarda sınıf öğretmenleri, ortaokullarda Türkçe, liselerde edebiyat  öğretmenleri derslerinde konularını işlerlerken teknolojiyi kullanabiliyorlar mı?

İlkokullarda sınıf öğretmenleri, ortaokullarda Türkçe, liselerde edebiyat öğretmenleri derslerde teknolojiyi ne düzeyde kullanıyorlar?

Yapılan Araştırmanın Amacı:

Ülkemiz ilkokullarında, ortaokullarda ve liselerde görev yapan sınıf ve Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin teknolojiyi kullanma yeterliklerinin belirlenmesi, bu konudaki sorunlara dikkat çekilebiliyor mu? Bu konu üzerinde durulmuş. Bu sorunlara çözüm önerileri bulunması amaçlanmıştır.

Yapılan Araştırmanın önemi:

İlkokullarda, ortaokullarda sınıf ve Türkçe öğretmenleri, liselerde edebiyat öğretmenleri eğitim ve öğretimde derslerde teknoloji kullanımları günden güne hızlanmaktadır. Son yıllarda eğitim ve öğretimde ilkokullarda sınıf, ortaokullarda Türkçe, liselerde edebiyat öğretmenlerinin derslerde teknolojiyi kullanmaları son derece önem arz etmektedir. Üniversitelerin sınıf öğretmenlikleri, ortaokullarda  Türkçe ,Liselerde edebiyat öğretmenlikleri bölümlerinde okuyan öğrencilerle, orta okullarımıza Türkçe, liselerimize edebiyat öğretmenleri yetiştiren üniversite öğretim elemanlarının öğrencilere bu konuda önderlik yapmaları gerekmektedir. Yapılan bu araştırma bu yönüyle önem arz etmektedir.

Sayıltılar:İlkokullarımızda görev yapan sınıf öğretmenleri ile ortaokullarda Türkçe öğretmenliği, liselerimizde edebiyat öğretmenliği yapan öğretmenlerin teknolojik yeterlikleri ölçülebilir durumdadır.

Bilgi toplama aracına verilen yanıtlar gerçeği yansıtmaktadır.

Sınırlılıklar:Araştırma ulaşılabilen katılımcılarla sınırlıdır.

  1. Araştırma ilkokullarda sınıf öğretmenliği, ortaokullarda Türkçe, liselerde edebiyat öğretmenliği yapan öğretmenlerle ve sınıf öğretmeni, ortaokullara Türkçe, liselerde edebiyat öğretmenliği bölümlerinde öğretmen yetiştiren Gazi, Hacettepe, Bilkent Üniversiteleri öğretmen yetiştiren  öğretim elemanlarıyla sınırlıdır.

Araştırmanın Yöntemi:Bu araştırma mevcut olan durumu saptamak için yapılan betimsel bir çalışmadır.

İlk ve ortaokullarımızda, liselerimizde eğitim ve öğretimde teknolojik araç ve gereçler kaynak edinmek için bütçeden çok miktarda para harcandığı görülmüştür. Maalesef durum böyle iken sözünü ettiğimiz okullarımızda gerek öğretmenlerin derslerinde araç ve gereçlerden istenilen düzeyde pek yararlanmadıkları araç ve gereçleri kullanmalarında zorlandıkları gözlemlenmiştir. Sözünü ettiğimiz okullarda  derslerin eğitimi ve öğretiminde teknolojik aletler doğru kullanıldığında derslerin eğitimi ve öğretimine büyük katkısının olduğu muhakkaktır.

NETİCELER

1.Ülkemiz ilk ve ortaokullarında, liselerimizde  öğrenci sayıları her geçen gün artması, bu arada öğretmen sayılarında yetersizlikler, etkili bir biçimde bilişim teknolojilerinden yararlanması konusuna yabancı kalınması bir sorundur.

2.Ülkemizde teknolojiden anlayan, kullanabilen ilkokullarda sınıf, ortaokullarda Türkçe liselerde edebiyat öğretmenlerine ihtiyaç duyulmaktadır.

3.Üniversitelerimizin eğitim fakülteleri sınıf öğretmenliği ve Türkçe öğretmenliği  edebiyat  öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adayları dün olduğu gibi bugün de ön yargıdan uzak, eleştiriye açık, paylaşımcı, insanlığı seven ve sevginin, insan olmanın vazgeçilmez şartı olduğuna inanan bunları bilen, sorgulayan, teknolojiyi iyi kullanabilen öğretmen adayları yetiştirilmesine daha çok özen gösterilmelidir.

4. Öğretmen adayları atandıkları okullarda üniversitelerinde kullandıkları araç ve gereçleri, atandıkları okullarda bulamamışlar. Bu okullarda kullanmaları gereken araç ve gereçleri bulamadıklarında, kullanamamışlar. Öğretmenler, büyük güçlüklerle baş başa kalmışlardır

5.Üniversitelerimiz Milli Eğitim Bakanlığı ile sıkı bir işbirliğine gitmelidir. Daha önceki yıllarda sınıf öğretmenleri, Türkçe ve edebiyat  öğretmenleri kademeli olarak hizmet içi eğitim kurslarından geçirilmeli, bu kurslarda  yeni teknolojilerin kullanımı öğretilmelidir.

6.MEB, YÖK, Öğretmen sendikaları ortaklaşa çalışmasıyla ilgili yeni kararlar almalı, teknolojiyi kullanacak öğretmenlerin yetiştirilmesi için çalışmalılar.

7. Gerek ilkokullarda sınıf, ortaokullarda Türkçe, liselerde edebiyat öğretmenlerince bu konu bilinse de gelişen teknolojinin eğitim alanında kullanılmasıyla birlikte, başka bir deyişle; teknolojinin eğitime uyumu hem öğretmenler için hem de öğrenciler için önemi çok büyüktür. “Özellikle 1990’lı yıllarda çoklu ortam bilgisayarları video diskler, CD-ROM’lar ve diğer Bilgisayar destekli Eğitim uygulamaları şeklinde yenilikler eğitim ortamına girmiş ve bu yeni teknolojilerin eğitimde zamanla daha yaygın kullanılacağı beklentisi olmuştur”(Kronour,2004). Teknolojinin eğitime olan uyum çalışması ile birlikte eğitimde kullanılacak olan teknolojinin yani bilgisayarların, araç ve gereçlerin veya yazılımların öğretmenler ve öğrenciler tarafından verimli şekilde kullanılması gereklidir. Bunu başarabilmek için öğretmenlerimizin iyi bir alan bilgisi ve yenilikleri yakından izleme konuları başlıca hususlar olduğu ilgililerce asla unutulmamalıdır.

8.Günümüzde sözünü ettiğimiz okullarda en çok kullanılan teknolojiler, Ofis programları olarak bilinen ve içerisinde yazı yazmamızı sağlayan, sunum yapabilmemiz için gerekli kolaylığı sağlayan, aynı zamanda hesaplama işlemlerimizi yapmamıza olanak sağlayan yazılımlar olmakla birlikte, günlük hayatta en çok kullandığımız araçlardır. Her alan da kullanılabilen bu araçların diğer sektörlerde olduğu gibi eğitim alanında ilkokullarımızda, ortaokullarımızda, liselerimizde derslerde öğretmenlerin kullanmaları kaçınılmazdır. Ne yazıktır ki toplumların hedef ve ihtiyaçlarına göre insan yetiştirmede, öğretmenlerimizin bu teknolojiyi kullanırlarken zorlandıkları gözlemlenmiştir. Çünkü üniversitelerimizde derslerde kullanılan teknoloji, ilk ve ortaokullarımızda kullanılan teknolojilerle pek örtüşmüyor. O nedenle İlk ve ortaokullarımızda, liselerimizde  derslerde kullanılan teknoloji üniversitelerimizde öğretmen adaylarına gösterilmelidir. Öte yandan ilk ve ortaokullarımızda, liselerimizde  okuyan öğrencilerimiz birbirleri ile iletişim içinde olmaları için çeşitli araç gereç ve teknikleri kullandıkları bilinen bir gerçektir. Özellikle, derslerde bazı konuların öğrenilmesi için kullanılan araç ve gereçler, çeşitli yöntemler daha sonra insanların düşüncelerini veya duygularını anlatabilmesi için kullanılmaya başlanmıştı. Araçların çeşitleri gelişen teknoloji ile doğru orantılı bir şekilde geliştiği herkes tarafından bilinen bir gerçek olmasına rağmen. Özellikle, bilgisayar çağında yazılan yazılar artık bilgisayar ortamında rahatlıkla yazılabilmektedir. Kullanılan yazılımlar sayesinde hem düzgün, okunaklı hem de düzenli bir şekilde yazılarımızı yazabiliyoruz. Bunu yapabilmek için öncelikle teknoloji kullanmanın sadece araç olduğu bilinmeli ve öğretmenlerimizin iyi bir teknoloji alan bilgisinin olması gerekmektedir. Aynı zamanda da kullanacak olan yazılımın özellikleri de iyi bilinmelidir ki istenilen amaca ulaşılabilsin. Hem öğretmenleri hem de hem de öğrencilerin bu yazılımları kullanırken dikkat etmeleri gereken hususlar vardır. Öncelikle, derste işlenecek olan konunun hangi teknolojileri araç ve gereçleri kullanacaklarını iyi bilmelidirler. Öğretmenler derslerde öğrencilere anlatacakları konuların hangi amaç için kullanılacaklarına iyi karar vermeleri ve onunla ilgili ön araştırma yapılmaları gerektiklerini burada belirtiyoruz.. Bu araştırmaları yaparken Teknolojinin beraberinde getirdiği bilgi kirliliğinden doğru bilgiyi ayırt edilebilmesi önemlidir. Bu çalışmalar doğrultusunda, kullanacağı yazılımın özelliklerinden de yararlanmalılar.

Öğretmenler derslerinde konuların öğrenciler tarafından anlaşılabilmesi için sayfa düzenine önem vermeliler. İyi ve okunaklı bir yazı tipi seçimi, Yazının diğer kişiler tarafından anlaşılabilir olmasında etkilidir. Yazı tipinin çok büyük veya çok küçük olmaması gerekir. Başka bir deyişle, bir cümlenin veya kelimenin önemini belirtmek için Kalın, italik veya altı çizili olarak kullanılması, yazıda vurguyu göstermek için kullanılmalıdır.  Bu özellikleri doğru, düzgün ve amacına uygun şekilde kullanabilmek için yazılımların kullanımının bilinmesi gerekir. Bu kullanım bilgileri de eğitim ile kazanılabilen bir süreçtir. Bu eğitim ile birlikte kişinin kendisinin görerek ve uygulayarak öğrenmesinin rolü çok büyüktür. Böylece, kullanım bilgi eksikliği hem bir öğretmen yardımıyla hem de araştırarak, uygulayarak giderilebilir ve düzgün, istenilen düzeyde yazılar yazılabilir. Bir başka deyişle, öğretmenler hazırlayacakları dersin konusunu amacını çok iyi bilmeleri gerekir. Özellikle öğretmenlerin bu amaca uygun yazılımın seçimi ve bu yazılımın kullanımı, yapılan çalışmanın verimi etkiler. Örnek olarak, derslerde bir sunum yapılmak isteniyorsa, kelime işlemci programında yazı yazılıp sunum yapılmamalıdır. Kelime işlemci programının amacı faklı, sunum hazırlamak için kullanılan yazılımın amacı farklıdır. Fakat benzer programlar bütün kullanıcılar tarafından kolaylıkla öğrenilebilmesi ve kullanılabilmesi için aynı özellikler ve menüler bulunmaktadır. Örnek olarak, bir kelime işlemci programında yazı yazarken kullanılan özelliklerin çoğunu, başka amaçla kullanılan bir programda da aynı yerde görülür. Bu kullanıcıların yazılımları kullanırken kolaylık sağlayan bir özelliktir.  Bir Türkçe dersi için sunum hazırlanırken yazılan yazılar çok önemlidir. Sunum hazırlama programlarından herhangi birisi ile kolaylıkla sunum hazırlanabilir. Fakat etkili bir sunum hazırlamak için bilinmesi gereken teknikler vardır. Öncelikle, özenli kullanılan bir yazılı ifade, sunum hazırlamak için en önemli unsurdur. Verilmek istenen mesajların veya iletilerin hepsinin yazılmaması gerekir. Kısaca, sunum araçlarının en önemli özelliği görsel ve işitsel olarak kullanılabilmesidir. İçerisine resim eklemek, video eklemek gibi birçok seçenek ile etkili sunum hazırlanabilir. Etkili sunum hazırlayabilmek için özelliklerin kullanılabilmesi gerekir. Bunların başında sayfaları düzgün ayarlamak gerekir. Sayfanın içerisine yazılan yazıların okunaklı olması, renklerin düzgün ayarlanması gerekir. İçerisinde görsel materyaller olması etkileşimi arttır ve sunumu izleyen insanlar ne anlatıldığını kolayca kavrayabilir. Özellikle edebiyat derslerinde Türkçe yazılan yazıların akademik içerikte, duru, düzgün ve yalın bir dil kullanılması sunum hazırlarken dikkat edilmesi gereken unsurlardandır.

ÖNERİLER

Ülkemizde eğitim sistemimizde yeterli kapasite yaratılamama, okullarımızda öğretme- öğrenme süreçlerini verimli hale getirememe, öğretimi bireyselleştirememe gibi sorunların olduğu biz eğitimcilerin bilgileri dâhilindedir. Bu saydığımız sorunları çözebilmek için eğitim teknolojisinin olanaklarından yararlanma yönünden çalışmalara daha çok hız verilmelidir. Bugün yapılan çalışmaların çağdaş anlamdaki eğitim teknolojisi anlayışına uygun olmadığı söz konusudur. Dünyada Teknolojik gelişmelere öğretmenlerin ayak uyduramaması ön plandadır. İlkokullara, ortaokullara alınan iletişim araçları ve gereçleri, laboratuarlarda sosyal ve fen bilgisi, dolaplarını kullanacak öğretmen sayılarının oldukça düşük olması, teknolojiye ayak uyduramayan, çözümsüzlük içinde iyice bocalayan ilkokullarda sınıf ve ortaokullarda Türkçe, liselerimizde edebiyat öğretmenlerimizin sayılarında bir hayli artış görülmüştür.

1.Her kademedeki öğretmenlerin eğitim teknolojileri konusunda yetiştirilmeleri yeterli değil. İlkokullarda sınıf, ortaokullarda Türkçe, liselerde edebiyat öğretmenlerinin hizmet içi eğitim kurslarında teknolojiyi kullanma konularını içeren uygulamalı hizmet içi eğitim kursları açılmalıdır. Araç- gereç kaynaklarının üretiminin finansmanı, ihtiyaca dönüklüğü, dağıtımı, yöneticilerin eğitim teknolojisi konusunda, yetişmeleri, okul binaları, eğitim teknolojisi merkezlerinin kurulup layıkıyla işletilmesi ve de benzeri konularda çözümlenmesi gereken ciddi sorunlar tekrar masaya yatırılmalıdır. Ülkemizdeki eğitim teknolojisi çalışmalarına yol gösterecek “ulusal politika” oluşturulmasına gereksinim duyulmaktadır.

2.Üniversitelerimizde sınıf ve Türkçe, edebiyat öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarına her ders ile ilgili teknoloji çalışmaları ilk ve ortaokullarda sınıf öğretmenleri ve Türkçe ve edebiyat öğretmenlerince kullanılan araç ve gereçler karşılaştırmalı olarak verilmelidir.

3.Öğretim elemanları Milli Eğitim Bakanlığı ders aletleri yapım merkezi ile iyi bir diyalog halinde olmalılar. Yeni teknolojiler ve gelişmeleri içeren hizmet içi eğitim kurslarında öğretmenlere verilmelidir.

4. İlkokul ve ortaokullarda, liselerde; sınıf, Türkçe ve edebiyat öğretmenleri ve Türkçe öğretmenlerinin derslerde teknolojiyi kullanma becerileriyle ilgili çalışmalar her yıl okullar açılmadan önce “İlkokullar ve ortaokullarda çağdaş öğretim metot ve teknikleriyle ilgili yeni gelişmeler öğretmenlere anlatılmalıdır.

Sonuç olarak eğitim teknolojileri her geçen gün gelişmektedir. Bunun yanında birçok yenilikler ve kolaylıklar eğitim alanında da görülmektedir ve buna ek olarak, Okullarımızda. Tarihsel sürece bakıldığı zaman değişik araçlarla yazılan yazılar günümüzde teknolojinin gelişmesiyle artık bilgisayarlar aracılığıyla çeşitli araçlar yardımıyla kolayca yazılmaktadır. Fakat bu yazılımların kullanılmasının zorlukları da vardır ve bunlar kullanım bilgi eksikliği olarak bilinir. Hiç bilmeyen bir kullanıcı olsa bile, iyi bir eğitim sonrasında bu tür araçları kullanabilir ve duygu düşüncelerini rahatlıkla yazı olarak anlatabilir. Fakat bunları kullanırken amacına uygun olarak kullanmak en önemli gerekliliktir. Yazıları yazarken dikkat edilmesi gereken unsurlar, öncelikle sayfa düzenidir. Düzgün sayfa yapısı, yazılan yazının okunaklılığını etkiler ve böylece yazılar anlaşılabilir olur. Bu tür özellikler başka amaçlar için üretilmiş olan yazılımlarda da ortaktır. Örnek olarak, Türkçe dersi için sunum hazırlamak istenildiğinde kullanılacak olan aracın özellikleri, yazı yazmak için kullanılan kelime işlem programları ile hem aynı özelliklere hem de farklı özelliklere sahiptir. Aynı özelliklerin olması kullanıcıların bir yazılımı kullanırken, diğer bir yazılımı kullanmaya başlandığında neyi, nasıl ve nereden yapabileceği şeklindeki sorulara cevap bulur. Kısaca, insanların birbirleri ile anlaşabilmeleri, duygu ve düşüncelerini paylaşabilmeleri için kullanılan yazılar geçmişten günümüze kadar değişik araçlarla yazılmıştır. Taşlara resim yapmak ile başlayan bu süreç günümüzde bilgisayar yardımıyla çok kolay olmuştur. Kolaylık, kullanıcının bilgisine bağlı olarak değişkenlik gösterebilir fakat Eğitimin en önemli birimlerinden olan Edebiyat derslerinde yazılan yazıların önemi; alan bilgisi, kullanılan yazılımların özellik bilgisine bağlıdır. Bu nedenle bilgisayar ortamında yazılan Türkçe yazıların önemi büyüktür.

Dr.Rasim ÖZYÜREK

Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü öğretim Üyesi, Bölge Ülkeleri Programları Direktörü

Etiketler :
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.